Jak správně vybrat plnící pero a správně psát?

Jak vybírat psací pero

  • Důležitý je trojhranný úchop, dnes existují varianty jak pro praváky i leváky.
  • Neklouzavá úchopová zóna je pro správný úchop velice dobrá,
  • Hrot při psaní by neměl škrábat nebo naopak lehce klouzat po papíru a ani dělat kaňky.
  • Vhodná tloušťka čáry pera pro začátečníky je  0,5 mm, pro pokročilejší to může být i méně např. 0,3 mm.
  • Pero v ruce musí dobře sedět, správně vyvážené pero podporuje lehké psaní.
  • Ať si dítě vybere svoje první pero samo.
  • Předpokladem správného psaní je  správný špetkový úchop, a aby dítě bylo na určitém stupni vývoje grafomotoriky.

spetkaŠpetkového úchopu se účastní tři prsty. Palec a ukazováček jsou bříšky prstů proti sobě a prostředníček hranou bříška podpírá psací náčiní zespodu. Prsteníček a malíček jsou přitisknuté k prostředníčku, dlaň musí zůstat volná. Tento úchop je pro ruku nejpřirozenější a nejefektivnější z hlediska pohybu. Všechny ostatní úchopy znesnadňují grafický projev. Před vyvozením správného špetkového úchopu některé děti z počátku používají bříška prostředníku. Toto držení velmi omezuje pohyblivost ruky při psaní.

Nerozvinutá grafomotorika a obtíže v grafomotorických dovednostech bývají důvodem pro odklad školní docházky, protože nedostatky v rozvoji grafomotoriky by mohli předznamenávat potíže při nácviku psaní.

Téměř každým úchopem se nechá psát a děti jsou schopné vytvořit si skutečně neuvěřitelné a obtížně popsatelné úchopy. Jeden jediný úchop je však pro lidskou ruku ten nejpřirozenější a nejefektivnější z hlediska pohybů dlaně a prstů, jedná se o úchop špetkový. Všechny ostatní úchopy znesnadňují psaní.

Úchopům jsme věnovaly samostatnou stránku. Můžete zkusit porovnat úchopy na obrázcích a úchopy Vašeho dítěte a sami zjistit nedostatky. Úchop ale nemusí být jediným problémem při psaní. Na psaní se podle nejnovějších studií podílí až 500 svalů a je potřeba aby správně fungovaly.

Správná poloha těla při psaní

Poloha těla při psaní ovlivňuje pohyblivost jednotlivých kloubů paže a jejich vzájemné propojení. Při sezení by měla být chodidla opřená o zem nebo podložku, tak je zajištěna stabilita. Výška pracovní desky by měla dítěti dosahovat asi do půlky hrudníku, tělo je mírně nakloněné dopředu, ale nemělo by se o desku opírat, je rovnoběžně s hranou stolu. Jedna ruka drží tužku, druhá je volně položená na stole rovnoběžně s tělem a hranou stolu a přidržuje papír. Dítě by mělo mít ramena ve stejné výšce, hlavu mírně skloněnou v ose páteře, oči ve vzdálenosti od papíru asi 25-30 cm. Vypadá to neuskutečnitelně, ale je to pouze otázka nácviku a zautomatizování dovednosti. Po několika lekcích při nápravném programu je již dítě schopné samo udržet správnou pozici těla. Někdy stačí jednoduché upozornění např. „ruka“ a dítě hned ví, co má dělat.

Správná výška držení psacího náčiní

Mezi hrotem tužky a prsty by měla být mezera asi 3 cm. Pokud dítě drží tužku níže, tak je omezen pohyb prstů. Prsty se nemůžou pohybovat a vzniká v nich napětí. Při vysokém úchopu je tužka špatně ovladatelná.

Problém s výškou úchopu může vyřešit jednoduchá pomůcka – navléknout slabou gumičku do správné výšky na tužku.

 zdroj článku: www.zena-in.cz, www.grafomotorika.eu

Komentáře